zondag 3 januari 2010

D66 Stemtent : Maastricht is een veilige stad

Bijna driekwart (73 procent) van de deelnemers aan de D66-Stemtent afgelopen zaterdag op Plein 1992 vindt dat Maastricht een veilige stad is. Daarbij werd vaak de vergelijking getrokken met de Nieuwjaarsrellen in verschillende grote steden. Een kwart van de 175 vindt dat Maastricht geen veilige stad is.

Als belangrijkste reden voor het gevoel van onveiligheid werden de overlast van drugsgebruikers en drugsrunners genoemd. Veel mensen voelen zich bedreigd, hebben overlast in de vorm van wildplassers, spuiten en ander drugsgerelateerd zwerfvuil. De meningen over extra cameratoezicht waren verdeeld. Sommige mensen zien dat als een goede maatregel, ongeveer evenveel anderen zien het als een schijnoplossing omdat de problematiek zich dan verplaatst naar de buitenwijken.

Bij voor- en tegenstanders van de stelling was er benodigde kritiek op de politie. De wijkagent is te weinig beschikbaar voor buurten. Daarnaast gaven mensen aan dat ze geen aangifte doen bij de politie van mishandeling of bedreiging “omdat het toch weinig zin heeft en de politie niks doet met meldingen.”

D66-fractievoorzitter Mieke Damsma vindt dat verontrustend: “Wij verwachten van de politie dat meldingen serieus worden genomen. Als mensen misdrijven niet meer aangeven bij de politie, krijgen we geen inzicht in de werkelijke problemen. Ik heb niet de illusie dat ieder misdrijf opgelost kan worden. Dat neemt niet weg dat inwoners erop moeten kunnen rekenen dat iedere melding en aangifte serieus wordt behandeld. D66 zal dat zeker bij een volgend overleg met de politie aan de orde stellen.”