donderdag 14 januari 2010

D66 Maastricht in integriteitskwestie Leers

Gisteravond vond de extra raadsvergadering plaats omtrent de integriteitskwestie van burgemeester Gerd Leers. Onderzoeksbureau BING presenteerde afgelopen maandagavond in een extra AZ-vergadering voor de fractievoorzitters het onderzoek dat het heeft uitgevoerd naar de integriteit van de burgemeeser inzake de aankoop van een vakantievilla in Bulgarije.

Fractievoorzitter Mieke Damsma sprak gisteren in de Raad haar betoog uit namens D66. D66 Maastricht twijfelde niet aan de goede bedoelingen van de burgemeester. Zij is van mening dat de burgemeester op een aantal punten niet onhandig, maar onzorgvuldig heeft gehandeld. Zeker in de positie van de burgemeester had het anders gemoeten. Hiervoor trok D66 een gele kaart die als een flinke waarschuwing zou moeten worden beschouwd. D66 Maastricht stelde zowel de burgemeester als het College een aantal kritische vragen en wilde weten wat de lering voor de burgemeester is geweest uit deze hele kwestie.

Burgemeester Leers bood zijn excuses aan over de kwestie. Na een lang raadsdebat verloor burgemeester Leers de steun van de gemeenteraad en legde hij zijn functie neer. Coalitiepartijen PvdA en GroenLinks en oppositieparij SP concludeerden dat er een onwerkbare situatie was ontstaan en dienden een motie in. Tot een motie kwam het niet, want ‘de raad hoeft mij niet weg te stemmen. Ik houd niet de eer aan mezelf. Ik geef de eer aan Maastricht’, besloot Leers. Wat D66 betreft had hij kunnen blijven. De fractie vond de kwestie onvoldoende reden om de burgemeester naar huis te sturen.

Lees hier het gehele betoog dat door Mieke Damsma werd gehouden in de Raad.