dinsdag 5 juni 2018

Uitslag Stemtent: ‘Maastricht kan toleranter’

Afgaande op de uitkomst van de D66 Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is een kleine meerderheid van de Maastrichtenaren van mening dat Maastricht niet heel tolerant is. Op de stelling ‘Maastricht is een tolerante stad’, antwoordde 48% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 44 deelnemers stemden 21 personen ‘eens’ en 23 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat de nieuwkomers meer en meer geaccepteerd worden en deel uitmaken van de Maastrichtse samenleving. Een van de voorbijgangers: “We zijn soms wat streng voor onszelf. Vergeleken met andere landen zijn wij behoorlijk tolerant.”

Tegenstemmers waren onder andere van mening dat er nog te vaak negatief en zelfs racistisch gereageerd wordt op buitenlandse studenten. Een van de tegenstemmers op Plein 1992: “Ik vind het shockerend om te horen hoe sommige van mijn met name Aziatische studenten bejegend worden op straat in Maastricht. In dat opzicht zijn sommige Maastrichtenaren totaal niet tolerant.”