zondag 8 november 2020

Openstelling winkels op Tweede Kerstdag

Onlangs besloot het College om winkeliers toe te staan om op Tweede Kerstdag hun winkels open te stellen. In de raadsvergadering van 3 november 2020 kwam een motie van een aantal oppositiepartijen aan bod, die het College opriep om dit besluit terug te draaien. D66 Maastricht vindt dat de ondernemers zelf de openstelling mogen bepalen en hierin keuzevrijheid hebben. Wij zijn het dan ook eens met de overwegingen van het College om te kiezen voor een eenmalige openstelling. Er wordt namelijk enkel een mogelijkheid geboden en geen verplichting opgelegd. Ondernemers kunnen zelf nog steeds een keuze maken. Tevens is er aangegeven dat het besluit onder voorbehoud van alle (landelijke en regionale) coronamaatregelen wordt genomen. Niets is belangrijker dan veiligheid en wij zijn van mening dat het College dit goed in de gaten houdt. Wij stemden dus tegen de motie en de motie werd uiteindelijk ook verworpen.