Marco Piëtte

Prijswinnaar Marco Piëtte samen met Roger van Boxtel
Foto: Laurens Bouvrie

Prijswinnaar in 2011 werd Marco Piëtte, stichting Horizon.

“Horizon is een maatjesproject voor mensen die vanwege hun langdurige psychiatrische ziekte eenzaam zijn en contact willen met iemand van buiten de psychiatrie. Het is ontstaan in 1990 in Maastricht en inmiddels uitgegroeid tot een landelijke organisatie. De psychiater Detlev Petri richtte zich op chronisch psychiatrische patiënten die niet meer beter konden worden. Hij wilde hen rehabiliteren; dat wil zeggen: uitgaan van wat ze WEL kunnen en kijken hoe je dat kon stimuleren. Vaak hebben ze alleen contact met lotgenoten of hulpverleners, vaak zelfs niet eens meer met hun familie vanwege de beladen geschiedenis Hoe kun je ze in contact brengen met gewone mensen. Hoe kun je hun dagelijkse sleur doorbreken.

Wat mij opvalt is de zorgvuldige manier waarop vrijwilligers worden geworven en in contact gebracht worden met de cliënt. Maar dat niet alleen:  ook de cliënt wordt zorgvuldig geworven en in contact gebracht met de vrijwilliger. Gelijkwaardigheid is ook hier uitgangspunt. Met de vrijwilliger wordt gesproken over zijn achtergrond en motivatie. Uitgangspunt is dat de vrijwilliger niet de hulpverlener moet gaan spelen. Horizon werkt niet met diagnoses,  want dat betekent etiketten plakken i.p.v. contact van mens tot mens. Wel krijgt de vrijwilliger een gesprek waarin hij wordt voorgelicht over het specifieke gedrag van een cliënt en hoe daar het beste mee om te gaan. Maar de cliënt blijft anoniem. Vraag is namelijk  of de cliënt ook contact wil met vrijwilliger als hij daarover wordt geïnformeerd. Want van hem wordt ook een keuze en inzet gevraagd. De cliënt kan zich niet via een hulpverlener opgeven maar moet dat zelf doen. Hij moet tonen dat hij gemotiveerd is om contact te leggen. Dat hij iemand willen toelaten. Dat is moeilijk want een cliënt krijgt zelf het contact niet georganiseerd. Hij heeft vaak al jaren geen contact meer gehad.

Op dit moment kent stichting Horizon in Maastricht 211 maatjes – koppels. Marco Piëtte is de enige vaste kracht van stichting Horizon. Zoals hij zelf zegt: ik ben conciërge, coördinator, begeleider van maatjeskoppels, PR man en subsidiewerver voor Horizon en ik doe de koffie voor het bestuur.

Wat mij verder bij Marco opvalt: hij is een enthousiaste en opgewekte ambassadeur van vrijwilligerswerk. Onder het motto van zijn moeder: “als je het zelf goed hebt, kun je gerust iets doen voor anderen die het minder hebben”, doet hij als bijna drie decennia vrijwilligerswerk. Bij stichting Jan Baptist: een instelling voor mensen met een beperking,  bij TV Maastricht, bij amateur zang- en toneelgezelschap Maos en Neker, in de jury van de jaarlijkse Maastrichtse vrijwilligersprijs en als mantelzorger.

Hij is ook secretaris van Zorgsaam, het samenwerkingsverband van vrijwilligersorganisaties dat dit jaar 10 jaar bestaat. n Marco kijkt verder. Hij zegt: “Er zijn 20.000 vrijwilligers in Maastricht en de meesten doen specifieke activiteiten maar vaak weten we niet wie, wat, waar. Dat is jammer want zo kunnen we mensen niet doorverwijzen naar wat voor hen de beste oplossing is. Het zou goed zijn als niet iedere organisatie zelf een sociale kaart maakt maar dat er een overzicht is dat voor cliënten, vrijwilligers, hulpverleners toegankelijk is,  zodat we het van elkaar weten. Daarin zou de gemeente kunnen ondersteunen en het zou kunnen leiden tot meer samenwerking en het elkaar onderling versterken”.